Friday, October 12, 2012

// // 6 comments

Saya & Masalah Period Berpanjangan

Assalamualaikum...

Hari ni saya nak bercerita tentang diri saya sendiri.. Sejak zaman anak dara hinggalah saya berkawin, period saya memang tak teratur.. Tapi pada waktu tu saya tak peduli sangat as long as saya sihat dan takde ape2 masalah kesihatan.. Period saya mmg datang tak tentu masa..kadang2 sebulan sekali pastu dua bulan tak datang..pastu datang balik...mcm tu lah sehingga saya kawin pon.

Bila kawin..saya ingat period akan teratur sebab akan berlaku perubahan hormon..tapi tidak jugak.. risau jugak saya sebab orang kata susah nak dapat anak kalau period tak teratur ni..betul gakpikir saya.. dekat hampir setahun kawin, saya mmg belum pregnant..hgg akak ofis lama cadangkan saya ambil EPO.. alhamdulillah dengan izin Allah saya hamil..mmg gembira tak terkata walaupon waktu hubby takde disisi - dia di republik chech..

ok..itu masalah period tak teratur... selepas saya melahirkan anak pertama, Iman.. period ok la skit berbanding dulu walaupon kitaran tu dlm 35-45 hari.. so saya planning ngan hubby untuk dptkan baby kedua bila iman dah 2 tahun.. alhamdulillah..saya hamil lagi ketika iman 1 thn setengah..kira ok la sbb bila saya lahirkan adik...dia dah 2 tahun.. cuma waktu hamil kali ni saya ade cyst so kene operate tapi alhamdulillah semua selamat..

saya mula datang period kembali selepas Sofea, anak kedua saya berumur 8 bulan..saya mmg fully breastfeeding sbb dah tak keje.. mula2 ok je period tapi lama2 makin tak ok.. 4 bulan lepas saya mengalami masalah period berpanjangan.. tempoh period 15 hari kemudian stop 4-5 hari then datang lagi dalam bentuk tompok2 koko.. tompokkan itu akan berakhir bila darah haid sebenar keluar.. begitu lah keadaannya..hingga 2 bulan..bayangkan dalam bulan pose ari tu..hanya 3 hari sahaja bersih tanpa tompok koko.. mmg saya tension..

saya rujuk masalah saya ke klinik kerajaan..  doktor cakap mmg masalah hormon..lgpon saya breastfeeding..so come for next appointment.. saya ade gak minta untuk scan coz saya risau cyst saya ade balik..tapi doktor cakap tak perlu dulu..so saya tangguhkan dulu..

tapi dalam masa yang sama saya cuba cari solution sendiri...kene berusaha gak.. akhirnya saya bertemu dengan gla.. penah baca testi gla pasal boleh kecutkan cyst.. saya nak cuba gak..sbb saya ade sejarah cyst.. Akhirnya saya cuba gla ni pada 04/09/2012.. kiranya dah sebulan la.. Alhamdulillah..saya syukur sangat2 pada Allah sebab Dia sembuhkan saya.. Period saya dah mcm biasa balik.. tiada lagi tompokkan koko yang berpanjangan.. malah period saya juga on time.. masa ambik gla dulu 1st day period.. bulan ni 01/10/2012 period balik..syukur sangat2..

inilah produk yang saya amalkan sekarang.. ia membantu saya.. dan ia juga mungkin dapat membantu anda juga.

Berminat?
Hubungi saya untuk dapatkan maklumat lanjut tentang produk ini.

Contact Info:
Norasiah Mahmood
Call/sms/whatsapp: 017-3613604
norasiahmahmood@gmail.com
https://www.facebook.com/norasiahmahmood

Disclaimer: These statements have not been evaluated by the Food and drug Administration. This product is not intended to diagnose, treat, cure or prevent any diseases

6 comments:

  1. Aslam..klau sya x da sejarah cyst tp mmg ada msalah period yg berpnjangan bleh ke amik produk shakler ni?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sangat digalakkan coz sy sdr penah mengalaminya.. cuba la..x cuba kita x tahu

      Delete
  2. mcm mana sy nk dptkan produk ni

    ReplyDelete
  3. hmm boleh order dengan saya.. ada fb tak...boleh add..senang nak pm..

    ReplyDelete
  4. Salam...sebelum kawen saya mang da masalh haid yg xteratur tp saya xpenah amik kisah...tp saya ada amik epo saja2..tp untuk kulit masa itu ikut kawan...kemudian awal bulan 2 sa ada dtg darah kotor jd sa ingat period...pas tue period ada la bhenti 2 3 hari kemudian dtg blik...sapai selepas sa kawen masih lg dtg...tp skit2...kemudian pas 3 minggu kawen dtg darah kotor saya makan blik epo...darah kotor saya keluar banyak berketul2..jd pas 3 hari amik saya bhentila...sekarang darah kotor kurang tp still lg ada...mcmna mau henti darah nie..sapai saya xtau waktu peeiod sebenar saya...ada cadangan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wsalam zakiah, kadang2 mmg ada terjadi selepas ambk epo ataupon gla sekalipon dimana darah keluar banyak dan berketul2, ia mungkin untuk membersihkan darah2 kotor di rahim kita.

      Cadangan akak, zakiah pergi buat pemeriksaan doktor terlebih dahulu.. scan rahim.. utk lihat lebih detail.. Jika ianya hanya masalah berkaitan hormon sahaja, zakiah boleh mencuba gla complex untuk stabilkan hormon dan bantu period teratur.

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...