Wednesday, January 1, 2014

// // Leave a Comment

Kerap Kejang Kaki Ketika Hamil???

Assalamualaikum..

Apabila disahkan hamil lebih-lebih lagi anak pertama, tentunya amat menggembirakan dan dalam masa yang sama banyak perkara mula kita fikirkan. Saya kerap juga dihubungi pembaca blog yang hanya ingin bertanyakan tentang pengalaman hamil dan pendapat. Segala apa yang saya kongsi dengan mereka adalah pengalaman saya sendiri dan ada juga dari kawan2 dan ada juga dari pembacaan. Banyak perkara sebenarnya yang saya telah kongsikan dengan mereka. Tapi hari ini saya nak kongsikan dengan pembaca tentang masalah kejang sewaktu hamil.

Sewaktu anak pertama dulu, memang saya kerap kejang, lebih-lebih lagi time bangun tido sebabnya dah jadi tabiat suka menggeliat bila bangun tido. Tapi bila hamil, tabiat menggeliat tu telah sebabkan saya kejang, memang sakit. Oleh sebab itu, saya ingatkan diri supaya tak menggeliat lagi sampai la sekarang. Itu kejang time tdo, tapi kejang tapi duduk lama dan time bawak kete pernah juga terjadi.. huhu.. sebenarnya saya tak tau pon kejang ini ada kaitan juga dengan pengambilan kalsium.. tapi saya memang minum susu.. lebih-lebih lagi masa anak yang kedua.. anak yang first kurang skit.

ok back pada kejang dan kalsium. tadi terbaca di majalah PAMA..artikel Soalan Popular Ketika Hamil. Salah satu soalannya adalah;-

Mama:
Apa kaitan kalsium dengan kekejangan terutamanya di akhir kehamilan?

Dr. Rafi:
Fungsi kalsium dalam mengatasi kekejangan tidak dapat dibuktikan 100 % tetapi kebanyakan ibu yang mengalami kekejangan akan bertambah baik setelah mengambil suplemen kalsium yang mencukupi.

Saya sangat setuju dengan jawapan Dr. Rafi, sememangnya pengambilan suplemen kalsium yang mencukupi dapat membantu mengelakkan kekejangan sewaktu hamil. Jadi saya sangat syorkan OSTEMATRIX SHAKLEE yang kaya dengan kalsium, magnesium dan vitamin D kepada ibu-ibu hamil yang tidak suka minum susu. Ramai yang telah mencubanya dan mendapat kesan positif. Alhamdulillah..


Kebaikan OsteMatrix Shaklee untuk ibu mengandung:-
  1. Ibu mengandung memerlukan 1000mg-1300mg sehari. Ostematrix ini mengandungi kalsium, magnesium dan Vitamin D. Setiap 1 biji OsteMatrix mengandungi 250mg kalsium.
  2. Magnesium berfungsi untuk membantu menggabungkan kalsium ke dalam tulang serta menguatkannya.
  3. Vitamin D pula untuk merangsang penyerapan kalsium.
  4. Kalsium sangat penting untuk pembinaan sel, pertumbuhan gigi dan pembentukan tulang bayi. Kalsium juga penting untuk darah membeku dengan sempurna. Membaiki rangsangan urat saraf, mengelakkan kekejangan otot terutama bagi ibu mengandung, serta menstabilkan denyutan jantung dan tekanan darah tinggi.
  5. Tidak mengandungi lemak berbanding produk tenusu, especially bagi ibu yang hanya bergantung dengan produk2 tenusu.

Kekurangan kalsium akan menjejaskan pertumbuhan bayi, menyebabkan penyusutan jisim tulang dan kerosakan gigi pada ibu dan si ibu juga terdedah kepada risiko mendapat osteoporosis di usia tua.

Haaa..dah tau kan kepentingan kalsium pada ibu hamil.. sebab itu la nurse kat klinik selalu tanya minum susu ke tak dan suh minum susu. Kalsium merupakan salah satu nutrien yang penting untuk ibu hamil tau.. jadi minumlah susu walaupon tak suka atau ambillah ostematrik (pil kalsium) untuk mendapat bekalan kalsium harian ibu-ibu.

Nak dapatkan Ostematrix camana?? boleh hubungi saya yer..

Contact Info:

Norasiah Mahmood [ID: 893712]

Call/sms/whatsapp: 017-3613604
Email: norasiahmahmood@gmail.com 

FB: facebook.com/norasiahmahmood

Saya adalah pengedar shaklee pulau pinang di sekitar bayan lepas, bayan baru, sg. ara serta kawasan yang berdekatan. Sekiranya anda berada berdekatan dan ingin membuat pembelian secara COD (Cash on Delivery), penghantaran boleh dilakukan.

Disclaimer: These statements have not been evaluated by the Food and drug Administration. This product is not intended to diagnose, treat, cure or prevent any diseases.

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...