Saturday, January 6, 2018

// // Leave a Comment

Cara Atasi Sembelit Ketika Berpantang Dengan Berkesan

Sembelit? Dengar perkataan sembelit sahaja pun kita dah boleh bayangkan bagaimana keadaannya. Apatah lagi jika sembelit ketika berpantang, dengan luka perineum yang masih belum sembuh. Tentunya keadaan ini membuat ibu-ibu seriau dan risau bila memikirkan waktu untuk membuang. 

Macam-macam dalam fikiran, takut jahitan luka bersalin terbuka.. sampai ada yang sanggup menahan diri daripada membuang berhari-hari. Sebenarnya menahan diri daripada membuang boleh menjadikan sembelit lebih teruk. Sebaiknya jangan tahan, apabila rasa hendak membuang hendaklah segera ke tandas.

Kebiasaannya, membuang air besar selepas bersalin tidaklah menyakitkan tetapi disebabkan perasaan takut dan seriau, proses membuang menjadi perkara yang ngeri buat ibu. Tapi jika ibu-ibu lebih relax dan tenang, insyaAllah proses membuang akan jadi  lebih mudah.

Antara tips yang saya sendiri amalkan untuk mengatasi sembelit ketika berpantang ialah dengan minum air suam mencukupi, makan buah oren, makan banyak sayur-sayuran atau serat dan juga mengambil suplemen kegemaran saya iaitu Ostematrix. 

Cara Atasi Sembelit Ketika Berpantang Dengan Berkesan

Bagaimana Ostematrix membantu melawaskan? Ostematrix mengandungi kalsium dan dilengkapi dengan Magnesium serta Vitamin D yang menjadikannya berfungsi dengan optimum. Magnesium bersifat menarik air, lebih banyak air boleh dibawa ke dalam usus dengan mengambil makanan tambahan magnesium atau dengan memakan makanan yang tinggi magnesium. Air di dalam kolon akan membuatkan najis lebih lembut dan membolehkan usus untuk menyerap air dari kotoran jika badan memerlukannya.

Apa Kata Ibu Berpantang ?


Cara Atasi Sembelit Ketika Berpantang Dengan Berkesan

"ANAK KITA AQEEF SORANG JE LA YANG"

Masih ingat lagi kata-kata suami saya bila dia tengok saya sengsara akibat sembelit yang sangat teruk semasa pantang kan anak pertama kami, Aqeef Danial 6 tahun yang lepas.

Tapi tu lah, orang perempuan ni, teruk macammana pun pengalaman mengandung, bersalin dan berpantang, tak serik lagi nak baby lagi kan.

Teruk pengalaman sembelit saya. Lebih-lebih lagi suami tiada di sisi sebab saya berpantang di rumah mak kan. Bila rasa nak membuang tu datang, menangis-nangis saya menahan sakit. Gesa tu semacam gesa contraction. Nak sangat keluar tapi sakit sangat di bahagian dubur jadi saya tahan dari keluar.

Agak pelik juga sebab saya kena sembelit setelah 3 minggu berpantang. Saya minum air banyak dan makan oren sunkist dari awal berpantang seperti yang dicadangkan oleh nurse KK, tapi saya masih lagi kena sembelit.

Saya pergi ke klinik swasta dan doktor beri gel kebas dan ubat pelawas. Sapu dahulu di bahagian dubur sebelum nak membuang. Lega sikit sebab tak rasa sakit luka di bahagian tu, tapi tetap penuh penyeksaan nak mengeluarkan najis yang sudah mengeras tu.

Tak serik nak baby. Berpantang anak kedua saya ambil Set Postnatal Shaklee. Saya memang sudah mulakan dengan Set Prenatal semasa mengandung anak kedua ni.

Alhamdulilah bila tahu Ostematrix dalam Set Postnatal tu boleh membantu mengatasi masalah sembelit, malam pertama selepas bersalin tu je, terus saya makan 4 biji Ostematrix. Esok bangun pagi sangat lawas. Takde rasa seriau pun nak membuang walaupun baru je lepas bersalin.

Sepanjang pantang sehingga selepas pantang pun saya terus amalkan makan vitamin Shaklee. Alhamdulilah memang tiada masalah sembelit. Anak kedua dan ketiga, mereka memang Baby Shaklee saya.

Najihah Razali

Cara Atasi Sembelit Ketika Berpantang Dengan Berkesan

Cara Atasi Sembelit Ketika Berpantang Dengan Berkesan

DisclaimerTestimoni di atas adalah dari pengguna yang sebenar. Namun hasil mungkin berbeza mengikut keadaan dan kesihatan pengguna. ​

Jadi ibu-ibu yang bakal berpantang bolehlah bersedia dari sekarang dengan memilih Ostematrix untuk diamalkan sepanjang berpantang. Lagi bagus sekiranya terus mengambil Set Berpantang Shaklee yang lengkap. Salah satu suplemen dalam set Berpantang Shaklee adalah Ostematrix, jadi lebih mudah diambil bersama-sama. 

Nak tahu lebih lanjut Set Berpantang Shaklee, boleh baca artikel ini Rahsia Bertenaga dan Cergas Semasa Berpantang dan juga Set Berpantang Yang Paling Terbaik dan Berkesan

Berminat? Nak tau camana cara nak order? Mudah sahaja..hubungi saya untuk konsultasi seterusnya atau jika anda sudah biasa dengan pembelian online, boleh terus klik Buy Now

------------------------------------------------------------------------

Hubungi saya untuk sebarang pertanyaan,
Norasiah Mahmood [ID: 893712]
Email: norasiahmahmood@gmail.com 
FB: facebook.com/norasiahmahmood

Disclaimer: These statements have not been evaluated by the Food and drug Administration. This product is not intended to diagnose, treat, cure or prevent any diseases

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...